MAKALAH BASA JAWA
UPACARA ADAT
TEDHAK
SITEN
KELAS XI AK
Pambuka
Saos
syukur marang Gusti Allah ingkang sampun paring rahmat lan karunia marang kita
supaya kita bisa ngrampungake makalah iki sing judhule "Adat Jawa
Kelahiran Bayi".
Makalah
iki ngandhut informasi masyarakat jawa lan budaya ing jerone. Dikarepke makalah
iki wis samesthine saget kanggo nyedhiyani lan menehi informasi kanggo kita
kabeh apa wae ing budaya masyarakat Jawa supaya kita bisa ngerti keunikan ing
budaya lan nggawe beda saka budaya - budaya nyebar ing Indonesia.
Kita
ngerteni makalah iki isih adoh saka sampurna, mulane, kritik lan saran sing
mbangun saka kabeh pihak tansah kita arepke lan enteni kangge nambah
kasempurnaan saka makalah iki. Akhiripun, kita maturnuwun sanget karo kabeh
sing wis melu ing persiapan makalah iki saka wiwitan nganti rampung. Muga-muga
Allah meridhai usaha kita. Amin
(PURWAKA)
1.1
LATAR BELAKANG
Budaya iku simbol saka peradaban. Yen budaya luntur lan mboten wonten
ingkang dipedulike dening bangsa maneh, banjur peradaban bangsa karek
ngenteni wektu kanggo punah.
Ing kene, kita nyoba kanggo peduli
babagan budaya saka kang kita asale, yaiku Jawa. Sanajan watesan saka ilmu lan
kawruh, kita nyoba kanggo ngringkes macem-macem hubungane karo budaya
Jawa kelairan bayi saka macem-macem sumber.
1.2
MAKSUD DAN TUJUAN
Maksud lan tujuan digawe makalahiki saliyane kanggo patemon salah siji saka
tugas bahasa Jawa, uga yakuwi kanggo ngawula minangka bahan presentasi
supaya siswa - siswa liane saget ngerasake ilmu sing ing makalah iki.
1.3
RUMUSAN MASALAH
Njlenthrehke adat jawa babagan kelahiran bayi.
ADAT JAWA KELAIRAN BAYI
2.1 Mendhem Ari-ari
Mendhem
ari-ari iku salah sijining upacara kelairan sing umum diselenggarakake
malah uga ana ning dhaerah-dhaerah (suku-suku) liya.Ari-ari iku perangan
penghubung antara ibu lan bayi wektu bayi isih ning njero rahim. Istilah liya
kanggo ari-ari yaiku:aruman utawa embing embimg
Ing jawa
ana kapercayaan sedulur papat, kakang kawah adhi ari-ari, ibu bumi, bapa
angkasa. wong jawa percaya yen ari-ari iku sejatine salah siji sadulur
papat utawa sadulur kembar si bayi mulane ari-ari kudu dirawat lan
dijaga umpamane enggon kanggo mendhem ari-ari iku diwenehi lampu (umume sentir)
kanggo penerangan, iki dadi simbol "pepadhang" kanggo bayi. Senthir
iki dinyalakake nganti 35 dina (selapan).
Tata carane ari-ari dikumbah nganti
resik dilebokake ning kendhi utawa bathok kelapa. Sadurunge
ari-ari dilebokake, alas kendhi diwenehi godhong senthe banjur kendhine ditutup
nganggo lemper sing isih anyar lan dibungkus kain mori. Kendhi banjur
digendhong, dipayungi, digawa ning papan penguburan. Papan penguburan kendhi
kudu ning sisih tengen pintu utama omah. Sing mendhem kendhi kudhu bapak kandung
bayi.
2.2 Brokohan
Brokohan utawa barokahan iku
salahsijining upacara adat Jawa kanggo nyambut kelairan bayi. Upacara adat iki nduwe
makna ungkapan syukur lan sukacita amarga proses klairan iku slamet.
Brokohan iku asal tembunge saka basa Arab yaiku "barokah" sing maknane ngarepake berkah. Tangga teparo ya iku mliginé para ibu ing saubengé diaturi rawuh malah kerep tanpa diaturi rawuh padha nyambangi kulawarga sing lairan saperlu ngucapaké rasa mèlu bungah, biyasané kanthi nggawa bingkisan arupa wedhak, sabun, kopi, gula lan sapanunggalané. Sing tumindak minangka pangarsa adicara Brokohan iki ya iku Dhukun Bayi[1]. Sesajèn upacara sing dibutuhaké ya iku:
Brokohan iku asal tembunge saka basa Arab yaiku "barokah" sing maknane ngarepake berkah. Tangga teparo ya iku mliginé para ibu ing saubengé diaturi rawuh malah kerep tanpa diaturi rawuh padha nyambangi kulawarga sing lairan saperlu ngucapaké rasa mèlu bungah, biyasané kanthi nggawa bingkisan arupa wedhak, sabun, kopi, gula lan sapanunggalané. Sing tumindak minangka pangarsa adicara Brokohan iki ya iku Dhukun Bayi[1]. Sesajèn upacara sing dibutuhaké ya iku:
Tumrap golongan bangsawan: dhawet, endhog mentah, jangan menir, sega ambeng, sega karo lawuh, jeroan kebo,
pecel karo lawuh ayam, kembang setaman, klapa lanberas.
Golongan rakyat biyasa: sega
ambengan sing dumadi saka sega jangan, lawuh pèyèk, sambel gorèng, témpé, mihun, jangan menir lan pecel
ayam.
Upacara
nyenyuwun supaya bayi dadi bocah sing apik sing diwiwiti kanthi mendhem ari-ari
lan nyadiakaké sesajèn brokohan sing didum marang para tangga
Sepasaran iku salah
sijining upacara adat jawa wektu umur bayi 5 dina. Upacara adat iki umume
diselenggaraake sederhana ning yen bebarengan karo aweh jeneng bayi, upacara
iki diselenggaraake radha meriah. Tembung sepasaran dhewe asale sake tembung
sepasar
Sepasaran
umum diselenggaraake sore nganggo acara kenduren lan ngundang sedulur uga
tangga umah.suguhan sing disajiake umume wedang lan jajanan pasar ning uga ana
besek sing umum kanggo ditentengan mulih.
2.4
Puputan
Puputan nggih menika salah setunggalipun acara
adat jawi kang sampun wonten gegayutan kaliyan adat agama. Puputan saking
tembung ”pupak puser”. Dipunsebat pupak puser amargi bayi ingkang sampun pupak
ari-arinipun,sahengga wonten upile. Menawi dereng pupak piyambak menika sanes
pupak puser. Wonten ing sasampunipun pupak puser ing dinten kaping gangsal
saking babaripun bayi. Ingkang enggal piyambak wonten ing dinten kaping tiga.
Nindakaken
puputan menika kangge panyuwunan keslametanipun bayi, maringi asma lan
liya-liyane ingkang dipunselarasaken kaliyan agami Islam kadosta ngawontenaken
tasyakuran utawi sukuran wonten ing dinten kaping pitu jumbuh kaliyan tatanan
kelairan Nabi Muhammad SAW..
Panggenan ingkang dipun ngawontenaken puputan
wonten ing dalemipun jabang bayi, nanging menawi wonten ing pundi mawon saged.
Ngawontenaken puputan nggih menika lingganipun sepasaran utawi lima dinten
utawi rangkeping dinten(manis, pahing, pon, wage, kliwon). Menawi ingkang
sampun kadhaupan kaliyan agami Islam, puputan dipunkawontenaken wonten ing
dinten kaping 7, nanging utawi mboten saged wonten ing dinten menika saged
wonten ing dinten kelipatan 7, jumbuh kaliyan ketentuan
adat.
Tata cara nindakaken puputan dipunwiwiti
kaliyan dinten babaran, umpami babaran dinten senen,puputan dipunkawontenaken
dinten senen mbajeng. Menawi saderengipun dinten kaping pitu ngawontenaken
walimahan kangge nolak bala. Salajengipun dipunwaosaken kitab Al Parjanji
lan sholawat nabi. Sadangunipun waos kitab punika, bayinipun diubengaken
nganthi kaping pitu kanthi pangarep supados dados putra ingkang soleh/solehah
ingkang migunani kagem Negara,bangsa,lan agami. Salajengipun
dipunpethet(dipuncukur) ngangge gunting ingkang dipunkungkum ing toya kaliyan
godhong tawa(dadap srep). Tiyang ingkang gunting rambutipun bayi jumlahipun
wonten pitu(7 tiyang sepah/tokoh masyarakat secara gantosan).
Ubarampe kangge nyuguhaken tamu wonten beras
kaliyan lauk pauk. Menawi kangge acara puputan piyambak wonten kembang,godhong
tawa, bubur abang lan putih, toya, gunting.
1. Kembang
Kembang menika kangge mbuwang bau-bau ingkang
mboten sedap kado kringet.
2. Toya lan Godhong Tawa
Toya bening kangge kanthi penggalih ingkang
bening,panyuwunan dhumateng Gusti Allah Ta’ala. Menawi godhong tawa(godhong
dadap srep) saking tembung “tawa=tawar”,kangge nawar sedaya penyakit utawa
dibebasaken saking sedaya penyakit.
3. Gunting
Gunting menika kangge nyukur kremanipun bayi.
4. Bubur Abang
Bubur abang saking abangipun gula jawi nggih
menika sarining bumi (asli) tanpa zat-zat kimia kangge memanisan mugi-mugi
putra kasebut diparingana akal, wilujeng jasmani lan rohani.
5. Bubur Putih
Menawi bubur putih gadah tujuan ingjkang suci
supados putra ingkang anggadahi akhlakul karimah( akhlak terpuji).
6. Lenga Wangi
Lenga wangi kangge nyemprot para rawuh amargi
Nabi Muhammad remen kaliyan wewangian sahengga nuladha punapa ingkang
dipunremeni utawi tindak tandukipun kanjeng nabi Saw.
2.5 Aqeqah
Miturut etimologi,
tembung Aqèqah punika asalipun saking basa arab, ingkang
anggadhahi pangertosan arti nugel utawi memotong Miturut istilah,
aqèqah inggih punika nyembelèh wedhus wonten ing dinten kapitu saking dinten
klairanipun bayi, minangka raos syukur dhumateng Gusti Allah SWT. Ananging ugi
wonten ingkang paring pangertosan menawi aqèqah punika nugel rikma ingkang
wonten ing mustakanipun bayi ingkang nembé lahir. Kanggé bayi ingkang putra
dipunsembelèhaken wedhus kalih, manawi bayi ingkang putri dipunsembelèhaken
wedhhus setunggal. Aqeqah biasane sekalian pamberian jeneng bayi.
Wiwitan saking acara aqeqah, yaiku
cukuran utawa parasan. Sing nyukur rambute bayi pertama tama yaiku dening bapa
lan ibu saka bayi, banjur dening para pinituwa bayi. Aturan ing bagean iki,
rambute bayi kudu dicukur nganti entek, ben entuk rambut bayi kang bener bener
resik. Soale rambute bayi kui iseh gawan saka lair, kang isih kapapar banyu
ketuban. Alesan sing liyo yaiku supaya rambute bayi iso tukul apik, dadi rambutmu
bayi kang dipun cukur ing paling kaping 3. Nanging ing tradisi cukuran,
sawetara wong wedi bayi rambute nglereni nggunduli mung minangka saperlune, ora
dingunduli, mung kanggo simbolisme.
Sawise motong rambut, banjur motong
kukune bayi. Ing acara iki, para keluwarga maca dungo, kanggo keslametan lan
kebecikan saka bayi lan kulawarga. Biasane dilakoni yen ba’dha magrib, lan
ditekani karo keluwarga, sadulur, tetanggan, lan kyai.
Panganan sing wajib ana ing bancaan,
yaiku sega putih lan gudangan, dibagekke ing pincuk saka godhong gedhang.
Miturut wong biyen, sayuran digunakake kanggo nggawe gudangan, iku jumlahe
ganjil, amarga ing kapercayan, nomer ganjil kui marai kabecikan. Gudangan uga
dilengkapi karo endhog godhog, endhog nglambangaken asal mulane urip. Kajaba
iku, sawetara sayuran sing dianggep ngandhut makna tartamtu, kayata kacang
buncis dawa, umur bayi supaya dawa, lan bayem, babi bisa urip tentrem.
2.6 Selapan
Selapanan dilanksanaake 35 dina
sawise lair. Ing dina ke 35, ing dina laire bayi bakal bali maneh. Contone,
bayi-bayi lair ana Rebo Pon (sawijining dina weton), banjur selapanan bakal
tiba Rebo Pon maneh. Ing tanggalan Jawa, kang jumlahipun 5 (Wage, Pahing,
Pon, Kliwon, Legi) bakal ketemu ing dina 35 karo dina ing tanggalan Masehi sing
cacahe 7 dina. Selapanan nduweni makna kuwat banget kanggo uripe bayi. Ing
weton bayi pantes ngrayakake minangka ulang tahun. Nanging selapanan
utamane kanggo wujud syukur kelairan lan kesehatan bayi.
Wiwit
acara selapanan sederek, tanggi lan kanca-kanca teka lan lunga ngucapake
lan menehi hadiah kanggo bayising lair. Rasa syukur lan bungah dirasake karo
sederek, tanggi lan kanca-kanca ing upacara selapanan.
2.7 Tedhak Siten
Tedhak siten iku salah satunggaling upacara adat jawa kagem bocah umuripun
7 selapan utawa 245 dinten, nalika bocah iku wau nembe pisanan ajar mlaku.
Selapan yaiku kombinasi 7 dinten ing kalender internasional lan 5 dinten ing
kalender Jawa. Selapan iku pendhak 35 dinten pisan. Tedak siten asalipun
saking rong tembung, ingkang sepindhah
inggih punika "tedhak” utawi
idhak, tegese mudhun lan “siten"saking tembung siti kang tegese bumi. Dadi Tedhak siten ndueni arti ngidhakake sikil
ing lemah/pertiwi. Tedhak Siten ngambarake kasiapan bocah kanggo nglakokake kauripan ingkang
bener ing mangsa ngarep. Upacara tedhak siten inggih nduweni teges cedakke
manungsa kaliyan bumi. Awit nglakokake kauripan ingkang apik lan becik ing bumi
punika lan tetep ngruwat lan njaga bumi. Punika kangge ngelingaken menawi bumi
sampun maringaken kathah barang ingkang dipunbutuhaken kangge urip manungsa.
Ing budaya jawa ana kapitayan masyarakat ngenani bab tedhak siten yaiku yen
lemah iku ndueni makna ghoib lan dijaga Bathara Kala, kanggo ngindari kadadeyan
sing ora becik mula dianakake upacara tedhak siten. https://www.youtube.com/watch?v=1AW-ZOzQ1yM
Kaya dene upacara adat liyane tedhak siten ugi nggadahi piranti lan
ubarampe, yaiku :
1. Pengaron
sing diisi kembang setaman
2. Kurungan,
kanggo nggambarake yen donyane anak isih sithik utawa ciut
3. Werna-werna
barang sing diselehake sajroning kurungan kang nggambarake suwene urip lan
kawajibane manungsa nggolek nafkah, kayata:
a) Pari
sabengket
b) Kapuk
sabengket
c) Piranti
nulis
d) Bokor
kang diisi beras kuning
e) Werna-werna
jinis dhuwit
f) Perhiasan
4. Klasa
sing isih anyar, kanggo lemek ning jeroning kurungan
5. Udik-udik
utawi duit logam dipuncampur kembang
6. Tangga
tebu "arjuna", yaiku tebu sing wernane ungu kang nggambarake
undhak-undhakane urip sing arep dilakoni anak
7. Jadah
pitung werna, yaiku abang, putih, ireng, kuning, biru, ungu lan jambon. Tegese
kanggo ngemutake anak yen urip kudu waspada saka godaan werna-werna
8. Bancakan,
kayata sega gudhangan sing dibagekake marang para tamu sing teka
Tata Caranipun upacara tedhak siten, yaiku :
Ingkang kapisan, bocah dituntun ibune mlaku maju lan ngidhak jadah 7 werna
ingkang kagawe saking ketan. Werna wernane yaiku : abang, putih, ireng, kuning,
biru, ungu lan jambon. Jadah ditata saka warna sing padhang nganti warna sing
peteng. Punika perlambang , bocah saged ngliwati tantangan ing uripipun. Lan
urip iku ora gampang nanging kabéh alangan sing dirasakake mengko mesthi bakal
ana dalan kang padhang tumuju kamulyan lan kasantosan.
Ingkang kaping pindho, bocah dituntun
munggah taangga ingkang kagawe saking wit tebu “arjuna” lajeng mudhun maneh.
Tebu saking ukara “antebing kalbu” inggih tegesipun yaiku tekad ati ingkang
mantep. Tebu “arjuna” nglambangaken supados bocah saged lelakon kaya Arjuna, ingkang
nduweni watak satria lan nduweni tanggung jawab. Lelakonipun apik lan seneng
tetulung , mbela kabeneran , lan bakti kaliyan Negara.
Ketiga yaiku bocah dituntun kangge
mlaku ing pasir. Bocah punika nyeker-nyeker pasir, ingkang nduweni tegese
nggolek pangan. Karepe bocah saged nyukupi kaperluanne dhewe menawi sampun
gedhe.
Ingkang kaping sekawan, bocah dipunlebetaken dhateng kurungan ingkang
digawe apik lan dilambari klasa, ing njerone wonten akeh bandha-bandha kaya
pari sabengket, kapuk sabengket, Piranti nulis, bokor kang diisi beras kuning,
werna-werna jinis dhuwit, lan sk jinising perhiasan. Kurungan nglambangaken
donya , dadi dikarepke bocah kuwi mlebu donya lan ing njero uripe saged
kacukupan awit saking pakaryane ingkang sampun dipilih saking cilik.
Ingkang kaping lima, bapak lan simbah bocah nyebar udik-udik utawi duit
logam dipuncampur kembang. Karepe supaya si bocah nalika dewasa saged dadi
bocah ingkang dermawan lan seneng tetulung. Amarga seneng menehi lan seneng
tetulung, dheweke gampang nggolek rejeki.
Ingkang kaping enem yaiku bocah wau diadusi ngangge banyu setaman ingkang
sampun dicampur kembang-kembang (melathi, mawar, kenanga lan kanthil)
Kapitu, ing pungkasan
upacara, bocah didandani ngangem klambi resik lan apik. Karepe supaya si bocah
nduweni dalan urip ingkang apik lan saged agawe seneng kaluwargane. Punika
karepe ing uripipun, bocah punika saged arum jenenge lan saged ngarumaken
jeneng kaluwargane.
Dene ancase tedhak siten, atur puji sukur marang gusti Allah, dene wis paring
kekuatan sarta keslametan nganti bisa ngidak bumi lan saged urip mandiri. Lan
bibar punika , para tamu saged ndhahar panganan ingkang wonten.
3.1 Kesimpulan
Suku Jawa ing wilayah Jawa iku
sawijining suku sing wis macem-macem budaya, saka adat saben dinten, seni,
ritual, lan liya-liyane.
Kabeh iku mbuktikake yen suku Jawa
punika akeh sing sugih ing budaya lokal. Lan kekayaan budaya sing diduweni
masyarakat Jawa kuwi ndadekake bedo karo budaya - budaya sing ana ing
Indonesia
Panutup
Supaya kita bisa njlentrehake materi sing dadi pokok bahasan ing makalah iki,
mesthi isih akeh kekurangan lan kelemahane, amarga keterbatasan pengetahuan lan
kurange rujukan utawa referensi sing ing bab iki.
Kita kathah pangarep-arep menehi
kritik mbangun lan saran menyang penulis demi kasempurnaan makalah iki. Mugi
mugi makalah iki nduweni manfaat kanggo kita kabeh sing maca makalah iki.
DAFTAR PUSTAKA
http://sodixxxcompany.blogspot.co.id/2013/03/makalah-bahasa-jawa.html
https://translate.google.co.id/
http://jv.wikipedia.org/wiki/Tedhak_sit%C3%A8
http://sihsusetyaningtyast.blogspot.com/2012/03/tedhak-siten.htmlhttp://kesolo.com/6-upacara-kelahiran-bayi-dalam-adat-jawa/http://octavianor.blogspot.co.id/
Post a Comment
Post a Comment